|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. lecke - MandalákBEVEZETŐ - MIK AZOK A MANDALÁK?A mandala eredetileg a buddhista valláshoz kapcsolódik. A szó a szanszkrit nyelvből ered, a mandala szanszkrit nyelven kör-t jelent. Hagyományosan kör alakú alapra festett, geometriai alakzatokból álló, középpontosan szimmetrikus színes képről van szó, melyet a buddhisták a meditáció, a mély gondolkodás egy formájaként festettek. Festés közben az alkotó megnyugszik, elfeledkezik gondjairól, és elgondolkodhat a világ folyásáról és saját magáról. Így a mandala egyszerre jelképezi az alkotót magát és az őt körülvevő világot, tükrözi alkotója lelkivilágát és a világhoz fűződő kapcsolatát. Eredetileg tehát a kézzel festett mandalák minden egyes apró részletének külön jelentése volt. Manapság azonban sokan festenek vagy rajzolnak mandalát csak a szépsége miatt, mindenféle mögöttes jelentés nélkül. Mi is ezt fogjuk tenni, mégpedig a LOGO segítségével. Hivatalos szabály tehát nem létezik arra, hogy mi is az a mandala. Általában viszont elmondhatjuk, hogy a mandala három legfontosabb tulajdonsága, hogy kör alapú, színes és középpontosan szimmetrikus legyen. Ennyit elég is tudni róla, kezdődhet a rajzolás! HOGYAN RAJZOLJUNK LOGO-BAN MANDALÁT?Mandaláink különböző apró, színes sokszögekből állnak majd, ezek a sokszögek mind egy-egy külön kis eljárást fognak jelenteni. A sokszögekből először felépítjük a mandala egy "szeletét", azután egy nagy körlapra ebből a szeletből körbe elhelyezünk annyit, amennyit csak szeretnénk. Majdnem úgy, mintha egy virágot rajzolnánk: először megrajzolunk egyetlen szirmot, aztán sokszor egymás mellé illesztjük ugyanazt a szirmot, amíg körbe nem érünk. A sokszögek most egyik csúcsukon állnak majd, és ettől az alsó csúcstól kezdve rajzoljuk meg őket. Az egyes szeletek megrajzolása után pedig mindig vissza kell állni a szelet csúcsához, azaz a mandala közepéhez, hogy a következő szeletet is jó helyről kezdjük rajzolni. A mandalák gyakori díszítőeleme a rombusz, írjunk tehát először erre eljárást. A rombusz két paramétere az oldalhossz és az alsó és felső csúcsnál található szög lesz. Az ábra mutatja, hogy mikor miért annyit kell fordulni, amennyi az eljárásban szerepel. Az ábrán az eljárásban szereplő szög-et sz betűvel jelöltük, a teknőc útját a zöld nyilak jelölik.
A díszítéshez bármilyen szabályos sokszöget is felhasználhatunk, úgyhogy írjunk egy olyan általános sokszög eljárást, amely csúcsára állított szabályos sokszöget rajzol, két paramétere pedig a csúcsok száma és az oldalhossz. Ismétlésképpen nézzük meg, hogy nézett ki az általános sokszög eljárásunk: tanuld soksz :n :hossz Ezt az eljárást kell kiegészíteni azzal, hogy az elején forduljon el a teknőc a sokszög belső szögének felével, a végén pedig forduljon vissza (ugyanúgy, ahogy a rombusznál), így fog a sokszög a csúcsán állni. Kérdés, hogyan tudjuk kiszámolni a sokszög belső szögének felét? Azt tudjuk, hogy a teknőcnek rajzolás közben annyit kell fordulnia, amennyi a külső szög, ez pedig 360°/n, ha n a sokszög csúcsainak száma. A belső szöget megkapjuk, ha 180°-ból kivonjuk a külső szöget, ez tehát 180°-360°/n. Ennek kell most a fele, ami tehát (180°-360°/n)/2, ami egyszerűsítve 90°-180°/n. Ennyit kell tehát a teknőcnek elfordulnia balra az eljárás kezdete előtt. Az átalakított eljárásunk tehát a következő: tanuld csúcssoksz :n :hossz Írjunk egy kiszínező eljárást is, amely egy csúcsára állított sokszöget kiszínez. Mindössze annyit kell tennie, hogy felemelt tollal előre küldi pár lépéssel a teknőcöt, színez, majd visszaáll eredeti helyére. Az eljárás paramétere a szín lesz, hogy milyenre színezzen, amit 0 és 15 közötti számmal tudunk majd megadni. tanuld kitölt :szín Vigyázat! Az eljárás mindig az első határvonalig színez, tehát nem fog jól működni, ha egymásba érő alakzatokat szeretnél kiszínezni, illetve túl apró alakzat esetén az egész képernyőt kiszínezheti. (Apró alakzatok esetén olyan színező eljárást használj, amely csak 2-3 lépést lép előre a színezéshez.) Próbáld ki meglévő eljárásaidat az alábbiakhoz hasonló parancsokkal:
Színes körlapot pedig a már ismert pont parancs segítségével fogunk rajzolni, ahogyan a 2. leckében a koncentrikus köröket. A pont parancs használatánál arra kell csak figyelni, hogy előtte mindig jó nagyra kell állítani a tollvastagságot (attól függően, hogy mekkora kört szeretnénk rajzolni), utána azonban mindig állítsuk vissza 1-re, különben a további utasításokat is ezzel az elképesztő tollvastagsággal fogja végrehajtani. 1. MANDALA
Most már nincs is más dolgunk, minthogy rajzoljunk egy nagy körlapot (pontot), majd arra az ismétlés paranccsal körben sok ilyen szeletet. Ahhoz, hogy körbeérjünk a szeletekkel, ugyanazt a módszert kell alkalmaznunk, mint az 1. leckében a sokszögmintáknál, azaz az ismétlések száma szorozva a fordulási szöggel legyen mindig 360°. Az ábrán látható mandala megrajzolásához például 12 szeletet használtam fel, így két szelet megrajzolása között 30°-ot kell elfordulni: tanuld mandala1 Próbáld ki a mandala1 parancsot! Ugye, ugyanazt kapod, mint ami az ábrán látható? Természetesen a színeket tetszőlegesen választhatod meg, bármilyen 0 és 15 közötti számot írhatsz a tollszín! és kitölt parancsok után. Sőt, az eljárásokat átírhatjuk úgy is, hogy a színeket paraméterekként lehessen megadni. Ekkor az eljárások így módosulnak: tanuld szelet1param :szín1 :szín2 :szín3 tanuld mandala1param :szín1 :szín2 :szín3 :szín4 Így az előző mandalát a mandala1param 2 5 9 11 paranccsal rajzolhatod meg, de más számokkal természetesen ugyanilyen mintájú, de más színű mandalákat kapsz. Az eljárást meghívhatod véletlenszámokkal is, ahogyan azt az 1. leckében a sokszögmintákkal tettük. Most négy darab színt kell paraméterként megadni, mind a négy helyett írhatunk véletlenszám 16-ot. Tehát a mandala1param véletlenszám 16 véletlenszám 16 véletlenszám 16 véletlenszám 16 parancs akárhányszor meghívod, annyiszor más színű mandalát rajzol. Én ilyen mandalákat rajzoltam ezzel a paranccsal: És Te? Természetesen nem csak a színeket változtathatod, hanem például azt is, hogy hány szelettel díszíted a mandalát. Ehhez a mandala1 eljárásban kell átírni az ismétlések számát és az elfordulás szögét.
2. MANDALA
Ebből a szeletből teszünk majd egymás mellé 18-at, 20°-os elfordulási szöggel, miután megrajzoltuk a nagy sárga, és a kisebb világoskék kört: tanuld mandala2 Ennek a mandalának is sokat lehet játszani a színeivel. Ha a szeletek sűrűségével játszol, nem lesz szimmetrikus a minta, mivel egy-egy szelet sem szimmetrikus. Ha több vagy kevesebb szeletet használsz, a köztük lévő zöld pöttyök nem fognak középen látszani. Tudsz hasonlókat? 3. MANDALA
Magához a mandalához pedig rajzolnunk kell két körlapot, majd középre egy kisvirágot, és az előbbi szeletből 20-at egymás mellé, 18°-os elfordulási szöggel. tanuld mandala3 Próbáld ki, milyen mandalákat kapsz, ha megváltoztatod a színeit és a szeletek sűrűségét! BEKÜLDENDŐ FELADATOK1. FELADAT
2. FELADAT
3. FELADAT
4. FELADATRajzolj saját mandalákat! Tartalmazzon minél több alakzatot, legyen színes, és mindenképpen középpontosan szimmetrikus!
|